ארדואן

ג'ואל אלון: טורקיה בדרך להפוך לאימפריה צבאית

Facebook
Twitter
LinkedIn

בעבר ישראל הייתה ספקית נשק חשוב של טורקיה. התע"א שיפצה את מטוסי הפנטום של חיל האוויר הטורקי ומכרה לו מל"טים מתוצרתה. המפנה החל כאשר טורקיה הרכיבה בעצמה את מטוסי ה- F16 שרכשה במפעל TAI שהוקם לצורך זה, והגיע לשיא עם הכרזה טורקיה על כוונה לייצר מטוס קרב באופן עצמאי במקביל להשתתפותה בפרוייקט פיתוח החמקן F35. ותיקי מערכת הביטחון זוכרים את סירובה של ממשלת ישראל, לפני כעשור, למכור לווין תצפית לטורקיה, החלטה שבדיעבד הסתברה כחרב פיפיות שהביאה לפגיעה באינטרסים ישראלים.

סירובן של מדינות המערב לספק לטורקיה מל"טים חמושים האיץ פיתוח עצמאי של מל"טים חמושים, מדגם AKINCI, אשר עשרה כמותו נמכרו לאחרונה גם למצרים וכן מדגם BAYRKTAR, אשר במתקפה מתואמת ומרשימה בלוב, השמידו בחודשים מרץ-מאי האחרונים למעלה מעשרה רכבי נ"מ מתקדמים תוצרת רוסיה, מסוג PANSIR  (SA22) שהיו בשימוש המיליציות שנגדן טורקיה פועלת בלוב.

ב-18 שנות שלוטונו של ארדואן, עשתה התעשייה הבטחונית של טורקיה קפיצה נחשונית, כחלק משאיפתו של נשיא טורקיה להבטחת העצמאות המבצעית של טורקיה בהתמודדות עם אתגריה הבטחוניים של המדינה.

לפני חמש שנים, הגיע ארדואן לקמפוס חדש שחנכה חברת ״אסלאן״ הטורקית, אחת החברות המובילות בתעשיית הבטחון במדינה. באותו מועד, נשא ארדואן נאום בדבר החשיבות העצמאות הבטחונית של טורקיה: “אינשאללה טורקיה לא תחזור שוב על הטעויות שעשתה החל משנות השלושים ועד לשנות האלפיים. ליבי אינו מוכן לקנות ולהשתמש בשום מוצר שלא לקחנו בו חלק בשום שלב, החל מהעיצוב ועד לייצור. זאת משום שהדברים האלה הם שאלה אסטרטגית עבורנו. כאשר אנו צריכים אותם באמת אלה שנראים כחברים מפנים את העורף”.  

טילי פטריוט
טילי פטריוט אמריקאים, מוצבים בעיר גזיאנטפ בטורקיה.

רחאת לוקום וטנקים

נדמה שהמיקום אותו בחר ארדואן לא מקרי. לפי ג’ואל אלון, חברת אסלאן הוקמה בשנות ה-70, כאשר על טורקיה הוטל אמברגו בעקבות הפלישה לצפון קפריסין. הלקח מבחינתו של ארדואן הוא החשיבות של עצמאות בטחונית: עד שנות ה-2000, טורקיה הייתה תלויה מאד בייבוא בטחוני, כאשר היא עצמה החזיקה ביכולות ייצור בסיסיות בלבד. 

עם זאת, מאז עלייתו של ארדואן לשלטון, תעשיות הנשק במדינה התקדמו בקצב מדהים: טורקיה מייצרת עבור עצמה ספינות מלחמה, טנקים, מערכות מודיעין ומכ"מ ואף כלי טייס ומסוקים. בעשור האחרון, הייצוא הבטחוני של טורקיה יותר מהכפיל את עצמו בהשוואה לעשור שקדם לו. עם זאת, יש לציין כי הייצוא עדיין מוגבל למדינות אסלאמיות אחרות. לפי הדו״ח של מכון שטוקהולם לחקר השלום, הלקוחות העיקריים של תעשיות הנשק הטורקיות הן טורקמניסטן, ערב הסעודית והאמירויות.

טורקיה אינה מתחרה במעצמות נשק מערביות, ולא מייצאת נשק למדינות נאט״ו. למעשה, טורקיה תלויה בחברות נאט״ו בכל הנוגע להסכמי ייצוא ורשיונות ייצוא של רכיבים שהיא עדיין אינה מצליחה לייצר עצמאית. עם זאת, באם מערכת היחסים של טורקיה עם המערב תערער עוד יותר, על רקע גישתו הלוחמנית של ארדואן, יתכן וטורקיה תרצה (או תיאלץ) לבצע קפיצת מדרגה נוספת.

דברים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם נעיר את הדב הישנוני מרבצו?

מאז הקמתה ישראל נהנתה ממעמד מיוחד ונדיר בארה"ב, ללא קשר לזהות המפלגתית של הנשיא. נוטים לייחס זאת לרצונם של נשיאים, לזכות בתמיכת

כתיבת תגובה